Spårvagn är en satsning på minst fyra miljarder kronor där staten som mest lovar att betala hälften. Frågan har splittrat den borgerliga alliansen, både centern och liberalerna säger nej.
– Jag är helt övertygad om att det är stackars Uppsalabor som kommer få stå för stora delar av notan, säger Stefan Hanna (C), kommunalråd.
– Liberalerna vill ha fyrspår till Stockholm och bostäder men vi vill inte låsa in oss med spårvagnar. Det är svårt att säga ja, när det finns andra tekniker som kan vara billigare, säger kommunalrådet Mohamad Hassan (L), som ser att till exempel eldrivna trådbussar kan vara ett alternativ.
Moderaterna är kluvna men har sagt ja för att komma överens med de rödgröna partierna.
– Vi har aldrig varit tveksamma när det gäller fyrspåret och då får man ställa upp på ett antal kompromisser. Vi har inte sagt ja till spårvagn utan kommer analysera det här under våren, säger Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd.
Spårvagn mest effektivt enligt rödgröna
Även Sverigedemokraterna är emot att kommunen låser sig vid spårvagn. Men den styrande rödgröna alliansen tror att just spårvagn är det mest effektiva och miljövänliga och räknar med att staten är med och betalar.
– Om sedan Uppsala kommun beslutar i ett senare skede att vi inte ska bygga spårväg utan något annat, då får vi stå för hela den kostnaden själva. Jag hoppas verkligen att vi kommer välja att bygga ut spårväg och hållbara stadsdelar, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).
Kristdemokraterna är egentligen för Uppsalapaketet, men la ner sin röst efter en förvirring om proceduren. Frågan var ifall omröstningen bara gällde det liggande avtalet med staten eller om kommunen skulle yrka på ändringar om ”kapacitetsstark kollektivtrafik”.
År 2029 ska spårvagn, bostäder och bron över Fyrisån vara klart. Fyrspåret kommer att byggas i två etapper och förväntas vara klart år 2032.