– De var här och bytte min elmätare i juni och sedan dess fick jag ingen räkning på sex månader, säger David Persson Lind.
Tony Westman, också boendes i Skutskär, har Vattenfall både som leverantör och nätägare.
– Jag har inte fått någon räkning av dem sedan i september. När elräkningen väl kommer har jag inte en susning vad den kommer att landa på. Jag har petat undan några tusenlappar varje månad för att kunna betala den. Det kan bli en bra bit över 10 000 per månad misstänker jag.
Kan rapportera in själv
Enligt Vattenfall är problemet för de kunder som inte fått sin faktura att det saknats mätvärden. Oftast har personer där man, av olika anledningar, inte kunnat byta ut mätaren drabbats.
– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man, sedan några veckor tillbaka, själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution.
Varför gör ni det här bytet nu – när elpriserna är så pass höga?
– En ny lagstiftning gör att alla elbolag är skyldiga att installera smarta elmätare innan 31 december 2024 så vi har inget annat val, säger Eva Feldt.
Samtidigt uppmanar man drabbade kunder att förbereda sig för att fakturan som kommer blir högre än vanligt.
– De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende, säger Tony Westman.