- Elevhälsan och idrottslärare och skolledning gick förra året en HBTQ-utbildning, där man har ett extra fokus på ämnet. Vi har också en HBTQ grupp på skolan som består av skolledning, lärare, elevhälsa och elever, säger Eva-Mari Holmgren, programrektor för naturkunskap på Westerlundska gymnasiet i Enköping.
Får alla elever möjlighet att ta del av sexualundervisningen?
– I ämnet naturkunskap så tas sexualfrågorna upp av alla naturkunskapslärare. Men också inom samhällskunskap, en kurs som alla elever har, oavsett program. Lärarna har ämneslagsträffar där man pratar mycket om vad man gjort för att lära av varandra, säger Eva-Mari Holmgren.
Marie-Loiuse Kruse, arbetar bland annat som biologilärare. Hon har märkt på eleverna att det finns ett förändrat synsätt nu, jämfört med för tio år sedan, främst på HBTQ-området.
Gammal litteratur
– Då reagerade eleverna mycket starkare när man pratade om homosexualitet, idag pratar man om det som en mer självklar del i vårt samhälle.
Däremot tycker hon att litteraturen halkat efter.
– Våra läroböcker får inte in det nya. Där tycker jag att man kan utveckla mycket. Det ställer krav på lärarna att hitta information eller att man har erfarenhet själv, säger Marie-Louise.
”Kunskapen saknas”
Christopher Enblom arbetar som Skolinformatör på RFSL Uppsala. Han åker omkring och föreläser om könsroller, inkludering och HBTG-frågor på skolor i länet.
– Jag märker att kunskapen saknas hos eleverna. Visst de slänger sig med olika begrepp men vet inte innebörden av dem.
Han har också märkt att skolornas intresse för att han ska få komma och föreläsa, varit svalt den senaste tiden.
– Jag är jätteförvånad, vi skickar ut en gång per termin att vi har skolinformatörer som kan berätta om det här. Men får dåligt gensvar. Vi är ju experterna, använd oss, säger Christopher Enblom.