Vi har tidigare berättat att en hastighetssänkning är på gång på den olycksdrabbade sträckan, men det räcker alltså inte, menar åkeribranschen.
– Det här är ju våran arbetsplats. Det är ju inte en bra arbetsmiljö om vi ska sitta och vara livrädda för att mötande trafik kommer över på felaktig körbana, säger Malte Henriksson, åkeriägare och vice ordförande för branschorganisationen Sveriges åkeriföretag Värmland.
Han har jobbat inom åkeribranchen i fyrtio år och han menar att sträckan på E18 mellan Skutberget och Björkåsmotet är känd bland förare just för att den är farlig. Han tror att en sänkning av hastigheten på tio kilometer i timmen inte skulle ha någon inverkan utan att det krävs mer.
– Om man utgår från den vägen som är nu så anser jag att man ska sätta upp någon form av mittsektion. säger Malte Henriksson.
Trafikverket har ju sagt att mitträcken skulle försvåra framkomligheten för mycket, vad säger du om det?
– Det är ju klart att det blir en sämre framkomlighet, men hellre det och att trafiken flyter, säger han.
En ny fyrfilig väg med mitträcke förväntas vara klar först 2017. Men tre år till färdig väg är alldeles för lång tid menar Sveriges åkeriföretag Värmland.
– Fram tills vägen är klar måste vi se till att göra den säkrare, både för oss som har vägen som arbetsplats men också för gemene man som åker här. Det är ju pulsådern mellan Stockholm och Oslo vi pratar om, säger Malte Henriksson.