Ångbåten Freja fyller i år 150 år och har inte legat i vattnet på 1,5 år. Renoveringen som behövs omfattar byte av fördäck, genomgång av träinredningen på olika ställen, byte av akterdäck och båten behöver målas utvändigt.
– Det är osäkert hur mycket renoveringen kommer att kosta men det kan bli runt 700 000-800 000 kronor, säger Lennart Österwald.
Kan inte lova något
Alla i föreningen jobbar ideellt och man har fått tag på en snickare, som ska hjälpa till med renoveringen. Hur 150-årsjubileet ska arrangeras är ännu oklart.
– Vi har inte bestämt det än och vi vågar inte lova att Freja är färdigrenoverad tills i sommar.
Bytte namn
Ångbåten var senast i trafik 2014. Båten byggdes i Mottala1868 och hette då Kalmarsund nr 3. 1888 köpte Nils Persson från Västra Lysvik fartyget, som då döptes om till Freja. Hon trafikerade sträckan Fryksta i Kil till Fryksände i Torsby men förliste 1896 vid Bössviken på en resa från Fryksta. Ångbåten bärgades 1994 efter 98 år på Frykens botten.
”Inget lyxfartyg”
Men att Freja skulle återgå till någon typ av reguljär trafik eller någon mer omfattande chartertrafik som under 90-talet och början av 2000-talet, är inte tänkbart enligt ordförande i föreningen.
– Målet är att hon ska komma tillbaka i sjön och visas för allmänheten. Däremot kommer hon inte gå som hon gjorde tidigare för sightseeing, det blir för hårt. Allmänheten kommer få åka mer begränsat och vi kommer visa henne för allmänheten.
Han förklarar att båten helt enkelt är för dåligt bygd för att klara av någon mer omfattande trafik.
– Hon är byggd i enkelt material, i fura, kanske lite i varianten slit och släng. Det var inget lyxigt fartyg. De fel som fanns då finns kvar idag, eftersom vi tidigare har renoverat exakt som hon var. Till exempel leds vatten in i fartyget istället för ut. Det måste vi titta på.