– Äntligen är väldigt mycket känslan. Vi har levt med de här låtarna sedan i somras och vi har letat artister, vi har arbetat med numren och så äntligen ska vi få visa tittarna vad vi har gjort. Det är en känsla av tillfredsställelse, nyfikenhet och förväntan. Det är bara skönt, säger Christer Björkman, tävlingsproducent och ansvarig för Melodifestivalen sedan 2002.
Utsåld arena och miljonpublik
Nu väntar en utsåld arena och miljonpublik framför TV:n. Sedan 2002 har Melodifestivalen avgjorts i fyra deltävlingar, en andra chans och en final. Intresset från såväl arenapublik, arrangerande städer och TV-publiken har hållit i sig, även om det har gått lite upp och ner.
Rekordåren vad gäller TV-tittning är 2008, 2012, 2013 och 2017. Förra året såg 3,8 miljoner finalen där Robin Bengtsson vann med ”I can´t go on”.
Frågan är hur länge det nuvarande konceptet kan hålla intresset uppe hos publiken?
– Den frågan ställer vi oss varje år. Vi har satt igång en arbetsgrupp som ska ställa frågan vad är melodifestivalen 2022. Vi får se vad den kommer fram till. Det gäller att ha ett färdigt koncept liggande, redo att lanseras då den dagen kommer när intresset viker, säger Christer Björkman.
Bossen avgår
Själv har han aviserat att 2021 blir hans sista år som ansvarig. Han vill inte gå in på vad de skulle vara för förändringar i programmet som skulle kunna var aktuella.
– Det blir lite grann tittarna som avgör när det händer. För så länge det inte finns någon vikande tendens i tittande och intresse så är det klart att vi inte ändrar för mycket. Vi ändrar alltid lite men huvudkonceptet är kvar sedan 2002.