Anna Nilsson är dotter till Börge. Tillsammans med sin bror och mamma har hon i dödsboet fått ärva skulden på 31 950 kronor för larm-utrustningen.
När hemförsäljaren var hemma hos Annas pappa i våras var han enligt henne, och enligt ett läkarintyg från onkologen på Centralsjukhuset i Karlstad, svårt påverkad av cancersjukdomen och av behandlingen.
– Jag blev chockad när jag såg summan på 31 950 kronor. Vi hade ju dessutom ett fungerande larm redan, berättar Anna Nilsson när vi ses i hennes föräldrahem i Sunsa-Kråkerud.
”Larmet fungerade aldrig”
Larmet, har enligt Anna, aldrig fungerat. Hon betvivlar att hennes pappa uppfattade sin ångerrätt kring köpet. Information om ångerrätten och att larmet inte fungerar är saker som Konsumentverket anser skulle kunna ge Anna rätt att bryta avtalet. Anna har dock haft svårt att få kontakt med företaget.
Företaget vill inte intervjuas
När vi på SVT får tag på bolagets vd Markus Edgar säger han att avtalet ska ha avslutats den 14 juli. Något som vare sig Annas familj eller kreditbolaget uppger sig ha fått information om. Så betalningskraven rullar på. Vi har försökt få bolagets vd att ställa upp på en intervju men han avböjer.
– Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att åka ut till äldre och be dem skriva på när de är så sjuka. Det är inte rimligt, säger Anna.
Edgar Security har flera anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som bara i år i fyra fall har rekommenderat företaget att häva eller avsluta avtalet.
”Hoppas fler inte blir lurade”
Några hus bort från Anna Nilssons barndomshem bor hennes farbror. Också han skrev på ett avtal om larmutrustning med Edgar Security och är nu skyldig runt 30 000 för larmet som han enligt Anna varken fungerar eller han vill ha.
– Jag hoppas att fler inte blir lurade och hamnar i samma situation som oss, säger Anna Nilsson.
Fotnot: Den här artikeln har ändrats. I en tidigare version skrev vi att larmsystemet hade en avtalstid på 10 år. Den uppgiften visade sig senare inte stämma, och har därför tagits bort ur artikeln.