Från 2011 till april i år nyregistrerades 122 mopedbilar i Värmland och de kommer bli en allt vanligare syn på våra vägar om man ska tro branschen.
– Försäljningen går väldigt snabbt uppåt. Det är fortfarande från en låg nivå, men det ökar över hela landet och på vissa orter med flera hundra procent, säger Niklas Kristoffersson på Moped och motorcykelbranschens riksförbund.
Kräver AM-körkort
För att få köra mopedbil ska man vara 15 år och ha ett AM-körkort, samma som för EU-moped. Maxhastigheten är 45 km i timmen och det är ett fordon som ställer höga krav både på förare och medtrafikanter.
Inte minst för att de lätt misstas för en vanlig bil om man inte ser triangeln bak.
– Som förälder ska man ta ett stort ansvar och se till att barnen kan köra det här fordonet säkert i trafiken. Vi medtrafikanter som kör bil eller motorcykel måste också vara uppmärksamma på att det här kommer mer och mer i trafiken, säger Niklas Kristoffersson
Kan kosta 160 000 kronor
Dyra fordon med en säkerhet som lämnar en del övrigt att önska.
Mopedbilarna ligger högt i pris 100 000 – 160 000 kronor får man räkna med att betala. Det höga priset beror bland annat på att de tillverkas i små serier.
För Hannes Marsh som bor på landet utanför Sunne föll ändå valet på mopedbil när han och pappa Klas Marsh tittade på olika alternativ.
– Epa-traktorn har ju det problemet att den går på så höga varvtal så det går så mycket bränsle och motorerna håller inte. Den här drar 0,3 och går på diesel, säger Klas Marsh.
”Känner mig säker”
En nackdel förutom det höga priset är säkerheten som både far och son tycker lämnar en del övrigt att önska.
– Det är ju plastkaross så det är inte många stjärnor i Euro NCAP i den här kan jag säga, men den är säkrare än en moperd, säger Klas Marsh. (Euro NCAP ger konsumentinfo om säkerheten hos nya bilar. Reds anmärkning)
Känns det säkert när du är ute på större vägar?
- Jag känner mig säker när jag kör eftersom jag litar på mig själv och min körstil, säger Hannes Marsh.
I augusti har Hanne Marsh haft sin mopedbil i ett år. Han uppskattar att han lagt några tusen på reparationer och delar, det mesta har han och pappa fixat tillsammans. Mest nöjd är han med köpet av baslådan i bagageutrymmet.
– Jag brukar spela hip hop eller 50-talsklassiker beroende på humör.
Roligare att ragga med A-traktor
När det gäller att åka runt och ragga är han dock lite osäker på om han gjort det bästa valet.
– Det är ju roligt att den går snabbare, sedan så är det ju alltid lite roligare att åka A-traktor tycker jag.
Varför då?
– Det är något med kulturen att åka och ragga. Man kan inte göra det lika bra i den här.
Du får skapa en ny kultur?
– Ja, det är på gång.