Klockan 13 på torsdagen träffade de drabbade regionerna; Värmland, Stockholm och Sörmland, Medhelp – den leverantör som de har avtal med och som i sin tur anlitat Medicall.
Medicall har i sin tur använt sig av ett molnbaserat callcenter-system som levereras av företaget Voice Integrate nordic och som sparat de miljontals samtal till Vårdguiden 1177. Det var Computer Sweden som avslöjade att samtalen legat tillgängliga på nätet sedan 2013.
– Vi fick en tydlig indikation på att sedan någon gång strax efter klockan 14 i måndags finns det ingen möjlighet att komma åt de här uppgifterna längre, säger Tobias Kjellberg.
Två från Värmland
Igår uppgav Medhelp att totalt 55 samtal har tankats ner och av dessa har man kunnat identifiera 16 personer med personnummer eller telefonnummer. Två av dessa personer är från Värmland.
Hur är känslan för övriga säkerheten, för det är ju samma leverantör som fortfarande bedriver dessa tjänster tills de hittat en ny leverantör?
– Bilden som förmedlades var att det är säkert och att de har säkrat upp att det här ska fungera nu, säger Tobias Kjellberg.
Oklart om avtalet sägs upp
Ännu kan inte Region Värmland svara på om avtalet med Medhelp kommer att sägas upp. Mycket beror på vad som kommer fram i det analysarbete Medhelp ska göra.
– Det är utifrån var vi hamnar i legala aspekter. Det är en underleverantör till Medhelp som har brustit och det är förstås en utmaning även för Medhelp. När ansvarsförhållandena är utredda får vi ta ställning, men vi är inte där än, säger Tobias Kjellberg.