Foto: TT arkivbild

Datainspektionen granskar 1177 Vårdguiden

Uppdaterad
Publicerad

Efter att det framkommit att flera av inspelningarna av känsliga telefonsamtal till Vårdguiden legat öppna på internet och laddats ner, gör nu Datatinspektionen en tillsyn kring 1177 Vårdguiden, för att ta reda på om det bryter mot dataskyddsreglerna.

– När det gäller känsliga personuppgifter som rör hälsa, är kraven särskilt stränga, säger Suzanne Isberg på Datainspektionen.

Datainspektionen ska bland annat reda ut vilka slags personuppgifter som behandlas och i vilka it-system. Datainspektionen vill också ha svar på vilka åtgärder som vidtagits för att förhindra att något liknande inte ska hända igen.

– Enligt dataskyddsförordningen, GDPR, ska personuppgifter skyddas så att obehöriga inte kan komma åt dem. När det gäller känsliga personuppgifter som rör hälsa, är kraven särskilt stränga, säger Suzanne Isberg som leder Datainspektionens granskning i ett pressmeddelande.

1177-läckan

Hon säger att både personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden har ett ansvar att vidta tillräckliga säkerhetsåtgärder.

”Komplext ärende”

Under flera år läckte känsliga telefonsamtal ut från Vårdguiden 1177. Samtalen ska ha kommit in från Stockholm, Södermanland och Värmland. Det är underleverantören Voice Integrate, som ansvarar för servern, som först kommer att granskas, men flera företag står på tur.

– Det här är ett komplext ärende med flera olika aktörer. Det kommer att bli fråga om ytterligare granskningar av andra inblandade, säger Suzanne Isberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

1177-läckan

Mer i ämnet