Karlstadsbuss har sedan 2012 nolltolerans för busschaufförers mobilanvändande bakom ratten. Men det är en regel som inte alla chaufförer följer. Entreprenören Keolis som kör busstrafiken i Karlstad tvingas i snitt varannan vecka betala vite om 2000 kronor efter att resenärer anmält att busschauffören ringt eller skickat meddelanden bakom ratten.
– Detta är ett otyg som vi ser allvarligt på, och som vi jobbar med hela tiden, säger Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss och berättar att de under förra året fick in 35 anmälningar, varav 28 ledde till vite för entreprenören Keolis som kör stadstrafiken. Vitet är på 2000 kronor/tillfälle.
Kan leda till avskedande
28 anmälningar på ett år betyder att omkring var sjunde busschaufför i Karlstad någon gång under förra året blivit anmäld för att ha brutit mot mobilförbudet. Keolis följer upp varje anmälan med den utpekade chauffören. Och om en chaufför anmäls fler gången riskerar den avsked.
– Det är helt oacceptabelt. I vår policy har vi en nolltolerans mot att använda mobil eller annan elektronisk utrustning när man kör, säger Pär Karlsson, områdeschef för bolaget i Värmland.
Om en chaufför anmäls för att ha pratat i mobil eller skickat sms under färd tar ansvariga på bussbolaget ett allvarligt samtal med chauffören om vad som gäller. Om det upprepas så får chauffören en skriftligt varning och händer det en tredje gång leder det till avsked.
Ny lag välkomnas
Det finns reglerat i bussbolagets avtal att förare inte ska använda mobil alls under färd. Förarna har kommunikationsradio i bussen om de behöver kontaktas eller kontakta någon i arbetsrelaterade ärenden. Privata samtal får de sköta vid ändhållplatser när bussen står stilla. Den 1 februari träder dessutom en ny lag i kraft. Då blir det förbjudet att skicka sms eller att prata i telefon utan handsfree under körning för förare av alla slags motorfordon. En lag som Karlstadsbuss välkomnar.
– Ja, det är väldigt bra för nu blir det mera konsekvent och tydligt att det aldrig är tillåtet att använda mobilen bakom ratten, säger Mattias Bergh.
Värmlandstrafiks förare också anmälda
Även Värmlandstrafik har fått in flera anmälningar om chaufförers mobilprat under färd. Under 2016 anmäldes chaufförer som pratat i mobil under färd vid sex tillfällen. Under 2017 kom det in sju anmälningar.
– Vi har också nolltolerans, så varje ärende är ett för mycket, säger Värmlandstrafiks busschef Markus Bergman.
Alla så kallade kundärenden, det vill säga resenärer som hört av sig till bolaget t ex via hemsidan tas upp vid möten med entreprenören Nobina varje månad. Men än har ingen viten dömts ut.
– Vi tror mer på ett samarbete där vi pratar om det som hänt. Sedan får Nobina göra en uppföljning med bussförarna, säger Markus Bergman.