När det började brinna längs banvallen vid familjen Kolstads hus i Molkom förra måndagen var det tredje gången inom loppet av två år som banvallen brann i närheten av deras hem. Den här gången var det riktigt nära att det gick illa.
– När jag kom hem stod ju eldslågorna tio, femton meter upp i vädret. Min enda tanke var att vi måste släcka, berättar Kjell Kolstad som bor tillsammans med fru och två barn ett tiotal meter från järnvägsspåret.
Med riktig brandpost
Det blev en tuff uppgift för familjen Kolstad och deras grannar att släcka med vad som stod till buds när räddningstjänsten var upptagen på annat håll längs den brinnande banvallen.
– Ja, det är sista gången jag står och släcker med trädgårdsslang. Nu har jag byggt en mobil brandspruta som tar 1 000 liter vatten och har en motordriven pump. I tillägg till det har jag monterat en riktig brandpost i huset med 30 meter slang. Vi gör vad vi kan för att skydda oss, säger Kjell Kolstad.
Säkerheten i egna händer
På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps enhet för brand- och olycksförebyggande arbete förstår man att folk tar sin säkerhet i egna händer – även om det inte borde behöva gå så långt som i familjen Kolstads fall.
– Jag förstår dem som vidtagit de här åtgärderna men i grund och botten är problemet ett annat. Det ska inte behöva vara så att det uppstår bränder med jämna mellanrum på ungefär samma ställe. Då är det de som transporterar på och de som svarar för den här delen av banan som behöver vidta åtgärder och inte den enskilde, säger Patrik Perbeck som är enhetschef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Gnistbildning
Branden som hotade familjen Kolstads hem orsakades sannolikt av gnistbildning från ett förbipasserande godstågs bromsar.
Och statistik från MSB,Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, visar att gnistbildning från tågbromsar i genomsnitt orsakar 82 bränder per år i Sverige.
– Det känns orimligt att det ska vara så omfattande framför allt är de konsekvenser det fått i Värmland under senare tid orimliga. Det borde definitivt finnas utrymme att minska antalet bränder. Definitivt, säger Patrik Perbeck.
Minska antalet bränder
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kommer nu att vända sig till Trafikverket för att utreda vilka åtgärder som kan och bör vidtas för att minska antalet bränder längs banvallarna.
– Vi har arbetsgrupper som jobbar inom branschområdet, alltså mellan framför allt godsföretagen och oss för att se hur man kan vidareutveckla de bromssystem som finns. Där finns det lite olika typer av lösningar men det är i första hand godsföretagens uppgift att försöka genomföra dem, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Trafikverket arbetar också kontinuerligt med att brandsäkra banvallarna genom att röja undan sly och träd i närheten av spåren. Men Molkomsbon Kjell Kolstad skulle gärna se att mer görs.
– Som fastighetsägare har man ju ett ansvar att brandskydda sitt hem. Det ansvaret tar vi fullt ut. Men vi tycker att vi får gå lite väl långt här när vi har en granne, järnvägen, som sätter eld på vår tomt, säger Kjell Kolstad och kastar ett öga på sin mobila brandspruta.