Idén om ett resecentrum i Karlstad har diskuterats sedan 1950-talet, i nästan 70 år alltså. Nu ska det bli av, enligt kommunalrådet Frida Pettersson.
– Planen är att det ska vara klart 2025, säger hon.
Vid Karlstad Central kring stationshuset ska järnvägsstationen och hela området byggas om, enligt förslaget till detaljplan.
Bra läge mellan Stockholm och Oslo
Här ska tåg, bussar, taxi och färdtjänst samsas i samma område från Hamngatan i norr till Trädgårdsgatan söder om stationen.
Bland annat ska nya byggnader intill stationshuset kunna byggas samtidigt som tunneln under järnvägen breddas. Dessutom ska en gångbro byggas över järnvägen.
– Karlstad ligger i ett bra läge mellan Stockholm och Oslo för att få till ett ökat kollektivt resande – och samtidigt en stadsutveckling, säger Sören Jonsson, som är Karlstads kommuns projektledare för resecentrumsatsningen.
Börjar med rivning av magasin
Under hösten börjar bygget med att godsmagasinen intill järnvägen rivs. Samtidigt ska nu en granskning av detaljplanen göras.
Under det så kallade samrådet när det fanns möjligheter att lägga fram åsikter kom 35 synpunkter in. En del positiva, en del kritiska. Flera har handlat om Hamngatan som ska byggas om till en så kallad stadsgata. En del av biltrafiken ska istället ledas om genom området Viken söder om stationsområdet.
Under våren 2021 ska detaljplanen för området beslutas av politikerna i kommunfullmäktige och hittills har det i stort varit politisk enighet om miljardsatsningen.
Har avsatt 109 miljoner
Frida Pettersson säger att det är mycket pengar.
– Helt klart, men vi ska tänka att det är fyra olika aktörer som är med och en stor del ligger i att göra om och förbättra spåren, säger Frida Pettersson.
Karlstads kommuns kostnader beräknas till mellan 400 och 500 miljoner kronor. Också region Värmland satsar pengar i projektet. Man har avsatt 109 miljoner av statliga investeringspengar om alla planerade etapper blir av.
Dessutom står Trafikverket och statliga fastighetsägaren Jernhusen AB bakom projektet.