Assisterande vd Laila Andersson berättar om hur det känns med hennes nya roll på Löfbergs.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Laila Arnesson, 26, blir assisterande vd på Löfbergs efter en rekryteringskampanj på Tiktok Foto: Moa Fox/SVT

Efter Tiktok-kampanj – hon blir assisterande vd på Löfbergs i Karlstad

Uppdaterad
Publicerad

För att locka unga vuxna till Livsmedelsbranschen startades en rekryteringskampanj på Tiktok.

Fem assisterande vd-roller till olika företag i branschen utlystes och under fredagen blev det klart vem som får tjänsten på Löfbergs.

Genom en rekryteringskampanjen på Tiktok ville bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen lyfta jobbmöjligheter inom och väcka intresse för livsmedelsbranschen.

Fem tidsbegränsade tjänster utlystes av livsmedelsföretag

Fem olika tillfälliga assisterande vd-tjänster, för en tidsperiod på mellan en och två månader, utlystes på fem olika företag. Tjänsterna krävde ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning och var öppen för alla mellan 18-26 år.

– Det känns jättebra, säger 26-åriga Laila Arnesson, som fick tjänsten hos kafferosteriet Löfbergs i Karlstad.

Annorlunda rekrytering via Tiktok

Aldrig hade hon kunnat tänka sig att hon en dag skulle söka jobb via sociala medier-appen Tiktok.

– Det är ett spännande sätt att rekrytera på. Man har en liten annan ton än vad man har i ett cv kanske.

Anders Fredriksson, vd på Löfbergs, ser fram emot att jobba sida vid sida med Laila Arnesson.

– Det känns jättespännande, jag tror Laila kommer att bidra med ett tänk och en insikt i en målgrupp som man själv har vuxit ifrån.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.