År 2014 såg situationen helt annorlunda ut. Då var andelen elever på yrkesprogrammet som tog examen på Nobelgymnasiet 74,5 procent, medan rikssnittet var betydligt högre, 85,4 procent.
I dag är förhållandet det omvända.
På Nobelgymnasiet tar nu 85 procent av eleverna på yrkesprogrammet examen. Rikssnittet däremot har sjunkit till 74,7 procent.
Enligt skolledningen beror framgången på ett långsiktigt och systematiskt arbete.
– Vi har arbetat mycket med trygghet och bemötande för att eleverna ska känna sig sedda. När den grunden var på plats, satsade vi på ledarskap i klassrummet och på att stärka elevernas egen motivation. Det har gett resultat, säger Jonny Lindström, gymnasiechef.
Mindre grupper i kärnämnen
Skolan har också gjort flera praktiska förändringar. Bland annat har man minskat storleken på elevgrupperna i kärnämnen som svenska, engelska, matte och historia.
– I stället för att ha hela klasser på 34 elever så har vi ”20-grupper”, vilket gör att eleverna får mycket stöd, säger Ulla-Carin Boes, lärare på Nobelgymnasiet.
En av eleverna som har hjälpts av upplägget är Fredrik Hedman.
– Jag har haft svårt för matte under hela mitt liv och när jag började här på Nobelgymnasiet fick jag direkt extrastöd i matte utöver de vanliga mattelektionerna, säger han.