Under fem år, mellan 2017 och 2021, omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i år har fyra unga människor omkommit inom loppet av bara tre veckor.
Maria Wikström är överläkare i kirurgi och hon och hennes kollegor tar emot många unga som råkat ut för allvarliga skador.
– Det är oerhört sorgligt när det kommer barn och tonåringar som man förstår kommer att få men för livet, säger hon.
Hör vad hon kan mötas av i videon ovan.
Fyra döda och flera allvarligt skadade
I slutet av september frontalkrockade en A-traktor med en lastbil utanför Grästorp. Två unga personer avled av skadorna. Och i mitten av oktober omkom två ungdomar efter en singelolycka med en A-traktor utanför Grebbestad.
Samtidigt är det också många som skadats allvarligt.
I år har minst 15 skadats allvarligt i trafikolyckor där A-traktorer varit inblandade, visar SVT:s genomgång.
Antalet A-traktorer ökat med 65 procent
Polisen larmar om ett omfattande problem med trimmade A-traktorer men pekar även på den stora mängden fordon som nu finns på våra vägar. År 2020 fanns det 30 723 registrerade A-traktorer i Sverige. I dag är den siffran 50 969. Det är en ökning med 65,9 procent.
– Jag är orolig. Antalet fordon har ju exploderat och när antalet är så stort då kommer antalet olyckor också att öka, säger Jimmy Norberg som är gruppchef för trafikpolisen i Jämtlands län.
Ny utredning presenteras 1 november
1 november presenterar Transportstyrelsen en utredning om skärpta krav kring A-traktorer. Det välkomnas av både läkare och polis. Men frågan är om det kommer räcka.
– Nu vet jag inte vad utredningen kommer att innehålla men jag kan ju konstatera att det finns hundratals sätt att manipulera en bil på. Så det kan ju vara svårt att skriva in i en lagstiftning, säger Jimmy Norberg.
Det här är en A-traktor
- En A-traktor får inte vara konstruerad att köra fortare än 30 km/h
- För att köra A-traktor måste man ha fyllt 15 år och det krävs körkort, antingen körkort för moped klass I eller traktorkort.
- A-traktorn ska ha en så kallad LGF-skylt som visar att det är ett långsamtgående fordon baktill.
- Alla A-traktorer ska besiktas – dels när de registreras och men det ska också göras regelbundna kontrollbesiktningar.
- Det är inte tillåtet att ha baksäte i en A-traktor. Detta för att begränsa antalet passagerare.
- A-traktor eller epatraktor? Nyregistrering av epatraktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande epatraktor fast de egentligen syftar på en A-traktor.
Källa: Transportstyrelsen