2014 invigdes Europas första stationära anläggning för bioflygbränsle i Karlstad.
Sedan dess har bara drygt 11 000 liter biobränsle tankats i Karlstad. I år har inte en liter av det miljöanpassade bränslet tankats vid flygplatsen.
Enligt Hans Wennerholm finns heller inga pengar att köpa flygbränsle för.
– Det är fyra gånger dyrare än traditionellt bränsle, säger han.
Karlstads kommun, som äger flygplatsen, har haft ägardirektiv som säger att i år bör 15 procent av det bränsle som tankas vid flygplatsen vara biobränsle.
Flygplatsen drar ner på kravet
Nu har bolagets styrelse meddelat att de inte klarar att leva upp till det kravet.
– För att visa att vi ändå vill fortsätta satsningen på biobränsle har vi sagt att målsättningen är fem procent, säger Hans Wennerholm.
Miljöpartiets Per-Inge Lidén säger att ägardirektiven ska följas.
– Men finns det inte flygbränsle att få tag på så går det naturligtvis inte.
Nu är en ny leverans på väg av den använda frityrolja som skeppas från Kalifornien och som är det biobränsle som finns på marknaden. Men flygplatschefen vill se utökad produktion av grönt bränsle.
– Det är bråttom. Vi ser en utveckling där flygtrafikens andel av koldioxidutsläppen ökar och det är förstås inte bra.
Per-Inge Lidén säger att han är övertygad om att det kommer att bli en statlig reglering på området.