Foto: SVT

Fjärrundervisning ska rädda byskolorna

Publicerad

Nu kommer krav på ett storskaligt försök med fjärrundervisning för att underlätta för små skolor på landsbygden.

De senaste åren har antalet små skolor minskat kraftigt i takt med att elevantalet gått ner. I Torsby kommun har den minsta skolan nu bara 23 elever.

Det är tyst och stilla i klassrummet när barnen i Stölletskolans förskoleklass tillverkar masker med papper, lim och färg.

Och tystnaden har sin förklaring. I klassen finns bara tre barn.

– Det är tråkigt. Vi var fler förut, men de ha flyttat, säger eleven Johanna Dalesson och kämpar med saxen

I Stölletskolan går idag bara 23 barn. Ett tag hjälpte de nyanlända barnen upp statistiken, men nu har de lämnat Stöllet.

För läraren Margareta Bengtsson innebär det låga elevantalet en utmaning.

– Vi har ju barnen från förskoleklass till tvåan samtidigt. Man har tre olika planeringar på en gång. När man har genomgångar får man hoppas att de andra kan jobba själva lite grand.

Undervisning via nätet

De senaste fem åren har en tredjedel av de riktigt små skolorna – med färre än 30 elever – lagts ner.

För att underlätta för Stölletskolan och de andra småskolorna som finns kvar kommer nu krav på utökade möjligheter till fjärrundervisning, med utbildade lärare närvarande via internet.

– Man slår ihop så att man har en lärare som undervisar klasser i flera skolor samtidigt, säger Peter Jonsson (S), ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i Torsby kommun.

Hur skulle det kunna gå till?

– Det finns utrustning idag, det är bara lagen som måste ändras.

Även för yngre barn

Idag är fjärrundervisning bara tillåtet i modersmål, samiska och moderna språk.

Nu vill intresseorganisationen Sveriges Kommuner och landsting se en stor försöksverksamhet i fler ämnen, och även för små barn.

– Det borde framför allt vara tillåtet för de yngre barnen, där man har en legitimerad lärare på en skola någonstans, och sedan en handledare på själva hemskolan som hjälper eleverna på plats, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på SKL.

Fler kompisar

Även rektorn på Stölletskolan, Margareta Keck Carle, hoppas mycket på den nya tekniken. Men hon ser också problem.

– I dagsläget finns det inte tillräckligt bra uppkoppling på alla skolor, men det jobbar vi febrilt med att få till!

Eleverna på Stölletskolan klagar inte på sin skola. Många säger att de uppskattar lugnet, det är bara en sak de önskar sig. Fler kompisar.

– Det blir mer ensamt i skolan när den blir mindre och mindre, säger Anna Eles.

– Och så slutar ju barnen ändå när de har gått ur femman!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.