Varje år måste Trafikverket lösa tivster mellan olika järnvägsbolag som vill köra tågen på samma tidpunkt. Då är frågan vem som får företräde, gods eller människor?
– Vi tycker att godstågen ofta värderas för lågt, dels i de rutiner som finns idag i tidtabellsfördelning men även i värderingsmodeller. Godstågen värderas ner i jämförelse med persontågen, menar Jörgen Olofsson, trasportchef på Stora Enso.
– Det kan nog förekomma sådana situaitonen men å andra sidan är det ju ofta så att de som sänder gods med järnväg inte gör det för att det är tidskritiska leveranser utan det är leveranser som kan ta tid. Snabba leveranser kör man på annat sätt oftast, säger vd för Värmlandstrafik, Lars Bull.
– Samtidigt bör man ändå ha med i kalkylerna vad som är mest samhällsekonomiskt nyttigt och då kan man fråga sig, är det bättre om vi får det väldigt mycket trängre på vägarna med lastbilar istället? säger Jörgen Olofsson.
Tidtabellen för alla tåg som kör på våra järnvägar kallas för tågplan, När en ny tågplan ska tas fram får tågbolag ansöka om en plats, sedan är det Trafikverkets uppgift att bestämma vilket tåg som ska få köra och när.
– När vi får en ansökan, då är alla likställda. Då försöker vi lösa ut det efter den ansökan som kommer in. Sedan finns det vissa förhållanden när persontågen är mer värda än godstågen och vissa fall när godstågen faktiskt är mer värda än persontågen. Det som varit tvister i Värmland är att det kommit trafik ifrån Norge, är det då internationell godstrafik så har det en hög prioritet och i det fallet kan det slå bort persontåg, säger Jonas Westlund chef för försäljning på Trafikverket.
Skulle ett tågbolag inte vara nöjd med tågplanen kan man skicka in en begäran om tvist. Då försöker Trafikverket hitta en annan lösning men går inte det bedömer man järnvägen som överbelastad och då bestämmer Trafikverket vem som ska få åka.
– Vissa tider om dygnet har vi fullt på flera ställen i landet, i Värmland, Stockholm, Göteborg, Malmö och i Östergötland. Andra tider på dygnet finns det kapacitet men det är kanske inte då man vill åka. Då kan det vara så att när man vill åka, då är det fullt och då kan det vara så att man inte får plats, säger Jonas Westlund.
Den mest trafikerade sträckan i Värmland är mellan Karlstad och Kil.
– Den är väldigt hårt belastad. Det går ungefär 113 tåg, varav ungefär 80 är persontåg som vi har ansvaret för, resten är godståg. Det är förmodligen 20-talet tåg för många för en enkelspårsträcka egentligen. Det säger något om hur hård belastningen är, säger Lars Bull.