Det är fjärde året i rad som Academic Work genomför undersökningen. I år har närmare 14 000 studenter och akademiker rangordnat arbetsgivare i Sverige.
Marknadsledande och innovativa
När bland annat studenter från Karlstad universitet har svarat på undersökningen har de utgått utifrån tre kriterier; företagens övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.
– Många av företagen på topp tio listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch, vilket kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag. Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work i ett pressmeddelande.
Fler svenska företag
Toppar listan gör fortfarande Google. En förändring jämfört med förra året är att antalet svenska företag ökar i årets mätning. Hela sex svenska företag, mot fjolårets fyra, finns med på tio-i-topp listan. IKEA som ligger på en andra plats har klättrat från en sjundeplacering på fjolårets lista och musikjätten Spotify ligger kvar på en stabil tredjeplats.
TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2018:
FöretagIndex1Google722IKEA673Spotify664Tesla635Microsoft636Apple637Dice608Volvo609ICA5710Tetrapak57