På resecentrum ska tåg, bussar, taxi och färdtjänst samlas i samma område från Hamngatan i norr till Trädgårdsgatan, söder om stationen, i Karlstad.
Bland annat ska nya byggnader intill stationshuset kunna byggas samtidigt som tunneln under järnvägen breddas. Dessutom ska en gångbro byggas över järnvägen.
Många synpunkter
Projektet har kantats av diskussioner – bland annat om att Hamngatan ska byggas om till en så kallad stadsgata. En del av biltrafiken ska istället ledas om genom området Viken söder om stationsområdet.
– Vi ser detta som en chans att öka det kollektiva resandet och ett viktigt steg mot att göra Karlstad klimatneutralt 2030, säger Linda Larsson.
Klart om tre år
Den totala kostnaden för projektet har stigit och beräknas nu till omkring 1,5 miljarder kronor. Karlstads kommun räknar med att betala uppemot en miljard kronor och Region Värmland bekostar med 109 miljoner som regionen fått från staten till infrastruktur.
Resterande bekostas av Trafikverket och det statliga företaget Jernhusen.
Nya resecentrum beräknas stå klart under år 2026.