En kvinna står på en färja med en bok i handen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sedan Annika Larsson från Säffle var barn har hon undrat vad som hände vid färjeläget år 1937. Nu har hon fått reda på det och skrivit en bok om Högsätersfärjans historia. Foto: SVT / Elin Johansson

Historien om Högsätersfärjan och den tragiska bussolyckan har blivit en bok

Uppdaterad
Publicerad

Högsätersfärjan har en lång historia med bland annat en kamp för färjeledens bevarande och en tragisk olycka med dödlig utgång – en historia som fängslat släktforskaren och Säfflebon Annika Larsson som nu skrivit en bok.

– När jag växte upp hörde jag en historia om ett barn som omkom i färjeläget för länge sedan. Det satte sig ganska djupt eftersom jag också var barn när jag hörde talas om det, säger Annika Larsson.

Högsätersfärjan över Byälven i Säffle kommun är den sista fordonsfärjan i Värmland som drivs i statlig regi. Det tar tre minuter att åka över färjan. Varje gång Annika åker över med färjan vevar hon ner rutan på sin bil.

– Undermedvetet tänker jag på händelsen med flickan. Vinter som sommar vevar jag ner rutan. Det sitter i sedan barnsben, säger hon.

På sociala medier har Annika sett att fler än hon ville veta mer om olyckan vid färjeläget.

– Då tänkte jag att jag kan ju släktforska, och det har jag gjort i 25 år, så det här tar jag reda på, säger Annika.

Flickan dog i skolbussen

Det var under en snöig och kylig december år 1937 som olyckan skedde. Skolbussen kanade ner i vattnet vid färjeläget. Alla andra barn hann ut från bussen, men inte flickan. Hon gick bakåt i bussen istället för framåt, enligt hörsägen.

– I boken förklarar jag hörsägen som jag fått om händelsen och även det jag fått fram från vägarkiv, säger Annika.

Hör Annika berätta mer om boken och den tragiska olyckan i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.