Inget dubbelspår på Värmlandsbanan i Trafikverkets åtgärdsplan

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket väljer bort satsningar på dubbelspår på Värmlandsbanan och spårbyte på Fryksdalsbanan. Det visar förslaget till nationell åtgärdsplan för de kommande tolv åren som presenterades idag.

– Vi är så klart besvikna, säger Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Värmland.

Tidigare utredningar visar, enligt Höök, på vikten av dubbelspår på Värmlandsbanan. Trots det väljer Trafikverket att inte ha med satsningen på mötesspår på sträckan Kil och Kristinehamn i sin föreslagna plan.

Inget satsning på Fryksdalsbanan

Inte heller spårbyte på Fryksdalsbanan mellan Kil och Torsby finns med i planen. Pengarna räcker helt enkelt inte.

– Det här är frågor vi lyft under många år och särskilt inför den här revideringen av den nationella planen, där vi särskilt tryckt på om dubbelspår på Värmlandsbanan.

Men uteblivna satsningar på järnvägen i länet drabbar inte bygget av Resecentrum.

Hör Stina Höök (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden, berätta i klippet om vilken av Trafikverkets föreslagna satsningar hon tycker är en felprioritering, i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.