Fryksdalsbanan som ägs av staten har länge kantats av problem och flera åtgärder krävs för att rusta upp banan. Bland annat kommer man att byta den osvetsade rälsen till en ny svetsad räls för att minimera risken för solkurvor som var ett av de stora problemen sommaren 2018.
Ett annan upprustning som är viktig för tågbanans utveckling är en elektrifiering. I dag körs dieseltåg.
– Det finns flera skäl till att det vore bra om vi elektrifierade Fryksdalsbanan, delvis miljön men också att få fördelar vid framtida upphandlingar. Sen kan vi även använda samma sorts fordon till alla sträckor, vilket vore en fördel. I dag kan vi inte köra ett tåg som går till Arvika till Sunne till exempel, säger Tomas Riste.
Nationell plan
Nu jobbar Region Värmland tillsammans med kommunerna Torsby, Sunne och Kil med investeringar på banan. Gemensamt är det sedan önskvärt att man formulerar en plan som ska läggas fram inför nästa nationella plan som ska tas 2022 och gäller från 2030.
Vad skulle det betyda om Trafikverket säger ja till det här?
– Det skulle korta restiderna från både Sunne och Torsby, vilket är något som många efterfrågar och då skulle även fler välja att åka kollektivt. Med ny teknisk utrustning kan vi även kunna köra fler tåg, både persontåg och godståg, säger Tomas Riste.