Jessica Edlom, doktor på Karlstads universitet, har forskat om hur man slår igenom i musikbranschen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jessica Edlom, doktor på Karlstads universitet, har forskat om hur man slår igenom i musikbranschen. Foto: SVT

Jessica Edlom vid Karlstads universitet forskar på framgångsrecept för artister

Publicerad

Jessica Edlom har forskat på musikbranschens utveckling de senaste 30 åren. Vad var framgångsreceptet och tillvägagångssättet på 90-talet jämfört med i dag?

Svaret: Totalt annorlunda i dag.

Musikbranschen är på många sätt mer ”demokratisk” i dag än för 30 år sedan när några få bolag kunde bestämma vilka artister som kunde slå igenom.

– I princip vem som helst kan göra en låt på sin kammare, lägga upp den på en strömningstjänst och sedan marknadsföra den på sociala medier. Så såg det inte alls ut för 30 år sedan, så i den bemärkelsen är det mer demokratiskt i dag, säger Jessica Edlom, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.

Men riktigt så enkelt är det inte för att lyckas. De stora bolagen har fortfarande mycket makt.

– De stora drakarna jobbar väldigt professionellt och har sina egna vägar in på strömningsplattformarna, och det gör det lättare att nå igenom bruset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.