Foto: pressbild

John Moose i Rolling Stone

Uppdaterad
Publicerad

Värmländska bandet John Moose har nått internationell status. Det välkända magasinet publicerar nu en artikel om bandets minst sagt annorlunda skivsläpp.

Det var tidigare under våren som SVT Nyheter Värmland uppmärksammade bandets unika val av det nya albumets förhandssläpp. Genom en mobilapplikation kunde den intresserade lyssna på musiken en tid innan det officiella releasedatumet, men enbart i skogen. Genom GPS-koordinater kände applikationen av om lyssnaren befann sig i skogmiljö eller inte, och befann sig denne utanför skogsgränser gick inte albumet att spela upp.

Det amerikanska musikmagasinet Rolling Stone uppmärksammar nu det värmlandsbördiga bandet i en artikel om deras val av förhandsskivsläpp.

”While such release gambits, like the John Moose app, have become an increasing part of contemporary album cycles, the band seem less interested in creating a viral stir than promoting a unique listening experience tied directly to questions and ideas raised in their music.” (Ur: Rolling Stone, 28 maj 2015)

Artikelförfattaren Jon Blistein bedömer att även om den här typen av utspel i samband med skivreleaser, som John Moose-appen, har blivit en allt större del av samtida albumcykler, verkar bandmedlemmarna mer intresserade av att främja en unik ljudupplevelse knuten direkt till frågor och idéer som tas upp i deras musik, än av att skapa en viral uppståndelse.

Bandmedlemmen Tobias Norén berättar för SVT Nyheter Värmland att tidningen hittade bandet på en amerikansk innovationssajt och mejlade därefter och frågade om konceptet med att enbart kunna lyssna på musik i skogen var sant.

Sa de varför de intresserat sig för idén?

– Nej, de sa inte det, men jag antar att de tyckte att idén var unik. Det känns otroligt kul att kanske världens mest kända musik- och kulturmagasin väljer att skriva om ett debuterande band från Värmland. Det är ju knappast nåt vi tänkt oss skulle hända innan vi släppte appen och skivan. Men det är lite knäppt hur man nästan blir avtrubbad när det har skrivits så mycket. Först lokala medier, sen några internationella i bland annat Indien, Malaysia och Turkiet, sen stora men väldigt spridda svenska medier som Dagens Nyheter, Resumé och ETC. Men Rolling Stone känns häftigast. Måste passa på att ge cred till den oerhört begåvade copywritern Marcus Sjögren från Karlstad som kom till oss med idén, kommenterar Tobias Norén, som har utvecklat appen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.