Det var i somras som telefonbedragarna på bara några minuter lyckades lura Karin på pengar.
– Jag blev uppringd av en man som sa att han arbetade på Elgiganten där de hade fattat misstankar om att det pågick en id-kapning mot mina konton. Han erbjuder sig att koppla mig direkt till banken så att samtliga mina konton skulle kunna spärras omedelbart.
Sammanlagt fick hon prata med tre personer varav den sista utgav sig för att jobba på bankens säkerhetsavdelning, och trots att hon hade hört talas om den här sortens bedrägeri loggade hon in med sitt Bank-ID utan att ana oråd.
– Det här tror jag vem som helst kan gå på. Jag bedömer att jag är normalintelligent och kritisk tänkande där jag kan ifrågasätta vad som händer omkring mig och ändå går jag på det, säger Karin.
”Aldrig någonsin ge ut koder”
Karin berättar hur de småpratade och att hon under samtalet frågade hur man ska klara sig undan sådana här bedragare? Då hade han gett henne tipset att inte ha så mycket pengar på kontot.
De som ringde sade även att de polisanmält händelsen och de bad henne skriva upp polisens ärendenummer.
Vad har du dragit för lärdomar som du skulle vilja dela med dig av?
– Att aldrig någonsin ge ut koder eller logga in på någons begäran inte under några som helst omständigheter hur trovärdigt det än verkar, säger Karin.
De som drabbats av telefonbedragare känner sig ofta kränkta och för Karins del har hon inte ens berättat för sina nära då hon skäms för det som hänt.
– Först var det bara en enorm förvirring, vad är det jag blivit utsatt för. Någon som utger sig för att vilja hjälpa mig och som är min enda fiende. Sen kom rädslan, hur blev jag utvald och väldigt mycket skam. Hur kunde jag vara så dum?, säger Karin.
Karin lyckades efter en lång tvist med banken få tillbaka nästan alla pengar hon förlorat.