En person står utomhus på en grön gräsmatta, delvis i skugga från ett träd. I bakgrunden syns fler byggnader och en parkering med bilar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Under fredagen så skickades 8000 felaktiga uppsägningsmeddelanden ut av KBAB. Foto: SVT

KBAB svarar – om 8000 felaktiga uppsägningsmeddelanden: ”Mänskliga faktorn”

Publicerad

Under fredagen fick KBAB:s hyresgäster ett sms om uppsägning i slutet av månaden. Meddelandet skulle till en enskild hyresgäst men råkade skickas ut till 8000 personer.

Meddelandet skickades ut under fredagseftermiddag och innehöll information om att deras hyreskontrakt löper ut 31 december och att lägenhetsnycklarna ska vara återlämnade senast den 2 januari.

– Det var en hyresgäst som hade sagt upp sig och skulle få ett andra sms av vår bovärd om besiktning och var man lämnar nycklar, berättar Karin Jonsell, avdelningschef för marknad och kund på KBAB.

KBAB ser över rutinerna

Bolaget gick senare ut med information om att meddelandet skickats ut felaktigt och att innehållet inte stämde. Men flera hyresgäster hann bli oroade innan rättelsen skickades ut.

– Det är bara att beklaga, man förstår att några av dem blev väldigt oroliga.

KBAB ska nästa vecka börja se över sina rutiner för att samma misstag inte ska ske igen framåt.

– Redan på måndag så kommer vi att se över våra rutiner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.