Konsumentverket om ”abonnemangfällor”: Behöver inte vara olagligt

Uppdaterad
Publicerad

Först  ser det ut som ett prisvärt internetköp – men för kunden följs det sedan av ett medlemsskap med månadsbetalningar. Att vissa företag på nätet gör så kallade abonnemangsfällor behöver dock inte innebära att de gör något olagligt, förklarar Konsumentverket.

– Det är ett fenomen som vi sett de senaste åren, säger Anna Eek, juridisk rådgivare på Konsumentverket.

De företag som uppmärksammas mest hos Konsumentverket är samtliga baserade i Danmark. Detta har gjort att den svenska myndigheten nu kontaktat Danmarks konsumentombudsman, som vidtagit åtgärder.

– Det pågår en domstolsprocess där man ska avgöra om det har varit vilseledande marknadsföring eller inte, säger Anna Eek.

Hur ska man som konsument tänka när man handlar på nätet?

– Jag skulle säga att det första och viktigaste är att läsa avtalsvillkoren noggrant. Det kan förhindra att man hamnar i ett medlemskap eller abonnemang som man inte vill ha.

Se mer vad Konsumentverket säger om abonnemangsfällorna i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.