Det var i november 2021 som Rashid Muhammad köpte en stavmixer från det danska företaget Plusshop. I samband med köpet gick han automatiskt med i ett medlemskap i företaget – något som visade sig innebära en månadsavgift på 139 kronor.
Eftersom det inte var någon startavgift på medlemskapet så märkte inte Rashid att han blev medlem. Det tog åtta månader innan han märkte att Plusshop fortfarande drog pengar från hans konto.
– Som jag kommer ihåg det stod det aldrig tydligt, utan det var kanske gömt någonstans, säger Rashid Muhammad.
Förstår att det finns eget ansvar
Rashid förstår samtidigt att det finns ett eget ansvar när man handlar på nätet att kolla igenom köpvillkoren. Nu vill han varna andra att inte gå i de så kallade abonnemangsfällorna.
Rashid jobbar inom vården där han träffar många äldre och tänker främst att de kan bli lurade på liknande hemsidor.
– Man hinner ju inte läsa allt som står gömt någonstans, därför är det viktigt att folk vet om det här.
Enligt Konsumentverket finns det 61 ärenden mot Plusshop sedan den 1 januari 2020.
SVT har varit i kontakt med Plusshop som säger att de följer den danska konsumentombudsmannens riktlinjer. I övrigt vill de inte kommentera enskilda fall på grund av en pågående rättsprocess mot dem i Danmark, som gäller liknande abonnemangsfällor.
Se mer om abonnemangsfällan i klippet ovan.