Rashid köpte stavmixer på nätet och gick i ”abonnemangsfälla” – vill varna andra

Publicerad

Han slog till på en stavmixer – det såg ut att vara ett bra pris. Men efter att Rashid Muhammad gjort sitt nätköp har han därefter tvingats betala för ett abonnemang som han inte visste var tecknat. Nu vill han varna andra från att göra samma misstag.

– Jag vill helst att informationen tar sig vidare till andra att vara försiktiga.

Det var i november 2021 som Rashid Muhammad köpte en stavmixer från det danska företaget Plusshop. I samband med köpet gick han automatiskt med i ett medlemskap i företaget – något som visade sig innebära en månadsavgift på 139 kronor.

Eftersom det inte var någon startavgift på medlemskapet så märkte inte Rashid att han blev medlem. Det tog åtta månader innan han märkte att Plusshop fortfarande drog pengar från hans konto.

– Som jag kommer ihåg det stod det aldrig tydligt, utan det var kanske gömt någonstans, säger Rashid Muhammad.

Förstår att det finns eget ansvar

Rashid förstår samtidigt att det finns ett eget ansvar när man handlar på nätet att kolla igenom köpvillkoren. Nu vill han varna andra att inte gå i de så kallade abonnemangsfällorna.

Rashid jobbar inom vården där han träffar många äldre och tänker främst att de kan bli lurade på liknande hemsidor.

– Man hinner ju inte läsa allt som står gömt någonstans, därför är det viktigt att folk vet om det här.

Enligt Konsumentverket finns det 61 ärenden mot Plusshop sedan den 1 januari 2020.

SVT har varit i kontakt med Plusshop som säger att de följer den danska konsumentombudsmannens riktlinjer. I övrigt vill de inte kommentera enskilda fall på grund av en pågående rättsprocess mot dem i Danmark, som gäller liknande abonnemangsfällor.

Se mer om abonnemangsfällan i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.