På den 82 kilometer långa sträckan mellan Torsby och Kil hittar SVT Nyheter mängder av träsliprar som är fullständigt uppruttna och spikarna som ska hålla rälsen på plats sitter helt lösa.
– Sidostabiliteten minskar, spårvidden kan öka och det i sin tur kan göra att tåget spårar ur, menar Kurt Hultgren.
”Vem tar ansvaret?”
Kurt Hultgren menar också att Trafikverket leker med människors liv när järnvägen har det här usla skicket.
– Så är det absolut och vem ska då ta ansvaret om något händer, säger Kurt Hultgren.
Och Kurt Hultgren får också medhåll av Bo-Inge Nilsson som är arbetsledare på Fryksdalsbanan och fackförbundet Seko:s representant.
– Jag tycker nog att de leker med folks liv för det är ju ändå persontrafik som i huvudsak går på Fryksdalsbanan, säger Bo-Inge Nilsson.
Usel standard
SVT Nyheter har i flera år granskat Trafikverkets hantering av den svenska järnvägen. Sedan början av augusti har vi rapporterat om över 120 mil räls som spricker sönder, om ruttna sliprar på högtrafikerad bana i Stockholm och nu usel standard på järnväg i Värmland.
På Trafikverket känner man till bristerna, men menar att det inte är någon fara för livet att åka på till exempel Fryksdalsbanan.
– Det här som du lyfter fram med dåliga sliprar är något som vi kan hitta på flera platser i landet. Det är ingen tröst, men däremot kan jag säga att det är säkert att trafikera. Vi har en besiktningsverksamhet för säkerheten, och tar vi Fryksdalbanan så besiktigar vi den åtta gånger om året och nu senast i juni, säger Anna Lundman, underhållschef på Trafikverket.