Manda Olsson sitter i en modern kontorsmiljö med en dator och en stor skärm. Hon bär stora hörlurar och har på sig en grön jacka. I bakgrunden syns en abstrakt målning och kontorsinredning. Skärmen visar ett videoredigeringsprogram.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi känner oss stolta” Manda Olsson om att annonseringsbyrån på kort tid blivit framgångsrik. Foto: SVT

Manda jobbar med content i Karlstad: ”Viktigt att vara nischad”

Uppdaterad
Publicerad

Digital marknadsföring på sociala medier blir allt större. Manda Olsson och hennes partner driver en annonseringsbyrå med fokus på sociala medier. På två år har de redan hunnit göra kampanjer med stora internationella företag.

– Vi har från start vågat nischa in oss på sociala medier, säger Manda Olsson.

För två år sedan startade Manda Olsson och Fredric Syrén en annonseringsbyrå. Byrån hjälper stora, såväl som små företag med projektledning, annonsering, film och ljud. Alltid med fokus på sociala medier.

– Vi känner oss stolta att gått från noll till ett fungerande företag, säger Manda Olsson, delägare.

Enligt en ny global rapport från Meltwater framkommer det att sociala medier kommer fortsätta att få en allt större roll i företag – och att rörligt material kommer bli än mer viktigt.

Det tror också Manda och Fredric som säger att deras framgång beror på att vågat rikta in sig på sociala medier.

– Vi jobbar väldigt strategiskt för att kunna ligga i framkant och kanske kunna förutspå trender, säger Fredric Syrén, delägare.

Lite av ett experiment

Både Manda och Fredric har studerat PR och kommunikation. De flesta byråerna som helt fokuserar på sociala medier utgår från storstäderna, men Manda Olsson säger att de ville se om det var möjligt i Värmland.

– Det var ju lite av ett experiment, säger Manda Olsson.

Till en början jobbade de mycket med att nätverka för att etablera sig – i dag är det företagen som kommer till dem.

– Ofta tänker man kanske på industrin i Värmland, men Karlstad är en väldigt byråtät stad. Det är något att vara stolt över och jag tror att det kanske bidragit till att det gått såpass bra för oss, säger Fredric Syrén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.