Anders Larsson platschef SOS-alarm i Karlstad Foto: Anders Nord / SVT

Många samtal i onödan till SOS alarm

Uppdaterad
Publicerad

Nästan en tredjedel av alla samtal som kommer in till SOS-alarm i Värmland är inte nödsamtal. Det visar statistik från förra året.

– Vi måste säkerställa att det verkligen inte är någon som behöver hjälp och det tar tid, säger Anders Larsson som är platschef på SOS-alarm i Karlstad. Det är tid som skulle kunna läggas på riktiga nödsamtal.

Okynnessamtal

Det kan vara falsklarm men det är också folk som ringer 112 för att de inte vet var de ska ringa om exempelvis deras jacka har blivit stulen. Det kan också vara okynnessamtal och fickringning.

För att få ner antalet onödiga samtal tror Anders att det skulle hjälpa med mer information både från dem själva och med hjälp av media.

112-app i telefonen

I fjol blev det möjligt att ringa 112 via en app i sin smartphone där larmoperatören automatiskt får inringarens koordinater.

– Det finns en hel del goda exempel där appen har varit till stor hjälp, säger Anders. Framförallt när man befinner sig på ställen där man inte har en exakt adress. Exempelvis ute i terräng.

Respekt för 112

Anders menar att det är viktigt att veta nödnumret 112 och verkligen använda det när man behöver hjälp. Men det är också viktigt att ha respekt för nödnumret och för andra människor som behöver larma och inte använda det i onödan.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.