– Vi måste säkerställa att det verkligen inte är någon som behöver hjälp och det tar tid, säger Anders Larsson som är platschef på SOS-alarm i Karlstad. Det är tid som skulle kunna läggas på riktiga nödsamtal.
Okynnessamtal
Det kan vara falsklarm men det är också folk som ringer 112 för att de inte vet var de ska ringa om exempelvis deras jacka har blivit stulen. Det kan också vara okynnessamtal och fickringning.
För att få ner antalet onödiga samtal tror Anders att det skulle hjälpa med mer information både från dem själva och med hjälp av media.
112-app i telefonen
I fjol blev det möjligt att ringa 112 via en app i sin smartphone där larmoperatören automatiskt får inringarens koordinater.
– Det finns en hel del goda exempel där appen har varit till stor hjälp, säger Anders. Framförallt när man befinner sig på ställen där man inte har en exakt adress. Exempelvis ute i terräng.
Respekt för 112
Anders menar att det är viktigt att veta nödnumret 112 och verkligen använda det när man behöver hjälp. Men det är också viktigt att ha respekt för nödnumret och för andra människor som behöver larma och inte använda det i onödan.