– Man får en inblick i hur det är att leva som student. Jag har påverkats och funderar nu på att senare studera till mäklare, säger åttondeklassaren Viktor Pasanen på Frödingskolan som deltagit i Näktergalen.
– Jag vill bli advokat eller psykolog. Det tänkte jag även innan det här projektet men nu har jag blivit bekräftad i det, säger Sheymaa Mohamed, som också går i åttan på Frödingskolan.
”Mitt ansvar”
Hon har haft psykologstudenten Samar Madwar som mentor och Samar tycker det känns viktigt att visa yngre vilka möjligheter som finns.
– Jag kom till Sverige 2014 och tog mig in i den här världen och då tycker jag det är mitt ansvar att dela med mig till den nya generationen och visa att man inte ska ge upp om det är svårt.
Fler sökte teoretiska gymnasieprogram
Nu i höst startar en ny, treårig, projektperiod med 30 mentorer från universitetet och 90 elever på Frödingskolan, Vålbergsskolan och Fredricelundsskolan.
– När vi gjorde utvärderingen på Vålbergsskolan i våras såg vi att det var fler elever som sökte till teoretiska gymnasieprogram i år. Nu vet vi ju inte om det beror på Näktergalen men det kan ju vara en bidragande orsak, säger Petra Johansson och fortsätter:
Vi ser också att studenterna tycker projektet är värdefullt, de växer som individer och kan testa sina ledaregenskaper.