En smart telefon. Många ungdomar har en och de finns i varje klassrum. Men hur används mobilen på lektionstid? Det ska forskarna Marie Tanner och Christina Olin Scheller nu studera.
– Det handlar om att försöka få en syn på vilken funktion mobilen har i klassrummet. Idag är det mycket prat om att de stör eller att de bidrar med olika saker men vi vet faktiskt inte så mycket om det, säger Christina Olin Scheller, forskare vid Karlstads universitet.
Vilken är den vanligaste fördomen om mobil i klassrummet?
– Att det är ett väldigt störande moment. Det förs mycket debatter om att man ska förbjuda mobilerna, säger Marie Tanner, forskare vid Karlstads universitet.
Elever ska filma
Christina och Marie kommer sitta med i klassrummen hos utvalda gymnasieelever, filma lektionstid och via datorn se exakt hur mobilerna används.
– För att kunna göra den här studien så behöver man tekniska möjligheter att spegla mobiltelefoner och det är en teknik som tagits fram de senaste åren, säger Christina Olin Scheller.
Årskurs tre på VVS-och anläggningsprogrammet på Nobelgymnasiet, här får eleverna använda sina mobiltelefoner sparsamt under lektionstid.
– Det blir någon gång ibland men det är inte så ofta, det är vissa ämnen, vi har haft den i religionen, säger eleven Daniel Thorén.
Skulle du vilja ha mobilen mer under lektionstid?
– Nej, eller kanske. Ska man använda datorn så använder jag hellre mobilen men jag har lätt att klicka in på annat, säger Simon Nilsson, elev på VVS- och anläggningsprogrammet.
Ger mobilen en revansch i klassrummet
Projektet är treåringt och man samarbetar med forskare i Finland. Det är den första studien i sitt slag och resultaten kommer kanske ge mobilen en revansch i klassrummet – trots sitt dåliga rykte.
– Vi ser i de förstudier vi gjort att det verkar inte vara några större ordningsproblem i alla fall, det är ganska sällsynt, även om det kan förekomma, säger Marie Tanner.