• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Misantropen spelas på Västanå Teater

Uppdaterad
Publicerad

Nästan varje sommar, i drygt tio år, har Västanå Teater visat stora nordiska verk i Berättarladan i Rottneros.

Men på premiären på midsommardagen i år kliver en fransman in på scenen när Molières Misantropen sätts upp.

I Misantropen flyttas publiken tillbaka till 1600-talet, till tiden då fransmannen Molière skrev komedin. I en översättning av Hasse Alfredsson, utspelas intriger i jakten på makt, sanning å kärlek.

Västanå Musik & Teater

– Det handlar om ett samhälle där en person bestämmer allt och det är kungen Ludvig XIV och då gäller det att komma så nära honom som möjligt och då får man smickra och smila in sig och skaffa sig allianser, förklarar regissören Leif Stinnerbom.

Misantropen är skriven på versmåttet Alexandrin, vilket har varit en extra utmaning för ensemblen:

– Det man slåss med som skådespelare är att det inte ska bli för uppstyltat utan levande. Men samtidigt vill man behålla rytmen för den ger mycket till betoningar och den ger energi men det får inte bli monotont så publiken vaggas till sömn, säger Jakob Hultcrantz Hansson som har huvudrollen Alceste.

I produktionsteamet finns som vanligt, förutom regissören Leif Stinnerbom, familjemedlemmarna Inger Hallström Stinnerbom som gjort kostymen och Magnus Stinnerbom som komponerat musiken. Bo Jonzon står återigen för scenografin och Jimmy Meurling för koreografin. Flera av skådespelarna känns igen från tidigare uppsättningar men huvudrollsinnehavaren Julia Högberg blir en ny bekantskap för publiken i Berättarladan.

Vad lockade dig till jobbet i Västanå Teater och Berättarladan?

– Jag har varit nyfiken på att jobba med vers länge, så det kändes spännande. Och så har jag varit här i ladan och sett två produktioner och tyckte att de var väldigt vackra och att formen var tilltalande, säger Julia Högberg som spelar den unga änkan Célimène.

I den här uppsättningen har Västanå Teater på sätt och vis lämnat tretaktspolskan men enligt Leif Stinnerbom är satsningen på dansen och musiken ändå större än tidigare år.

– Ordet har fått en något större plats och musiken och dansen kommer mer i sjok,  som öar, i föreställningen och sedan är det mer regelrätta dialogscener och det blir en speciell rytm i föreställningen på det viset, säger Leif Stinnerbom. Men Västanå vore ju inte Västanå om det inte var väldigt mycket musik och väldigt mycket dans och i år är det kanske mer musik än någonsin – det är i alla fall fler musiker än det någonsin har varit, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västanå Musik & Teater

Mer i ämnet