Det var i samband med att ett nyutvecklat program för bokning och trafikledning av servicetrafikens fordon som bokningen drabbades av oförutsedda komplikationer. Det här har medfört att kunder som vill boka färdtjänst och sjukresor drabbats av långa väntetider i telefon.
Företaget har löpande uppgraderat systemet, trots det kvarstår en del att göra.
– Svarstiderna i telefon till kund är fortfarande oacceptabelt långa. Ett intensivt arbete av våra tekniker har resulterat i att delar av systemet byggts om och förändrats och ett fantastiskt arbete av våra operatörer och förarna ute i servicetrafiken görs, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik i ett pressmeddelande.
Flera åtgärder
För att få bukt med problemen ska man nu bland annat rekrytera nya operatörer, samtliga utbildade operatörsvikarier har kallats in och övertid är beordrad på ordinarie personal. Förändring görs även i deras talsvar där avbokning av resor kan göras.