De radarstyrda plattorna som ska testas och utvärderas sitter i båda riktningarna utanför Västerstransskolan i Karlstad – en 30-sträcka där 6 500 fordon passerar per dygn.
Och Henrik Lander (C), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden, fick prova hur det känns när hindret är nersänkt.
– Man reagerar ju på guppet men också på det visuella, att man såg den här kanten som blev framför en när man närmar sig hindret, säger han.
Vill ha låg hastighet vid skolan
Han berättar om orsakerna till att man satt upp farthindret.
– Dels är det är en viktig plats med en skola här och vi vill att folk håller hastighetsgränserna vid skolan. Sedan är det mycket trafik och en bussled som gör att vi helst inte vill ha fartgupp för då innebär det att varje gång som kollektivtrafiken ska fram så blir det ett gupp för de som åker i bussen.
Kostar runt miljonen
Hindret kostar runt en miljon kronor men kommunalrådet tycker att det kan vara värt pengarna.
– Vi tycker att det är en spännande idé som vi ska utvärdera. Det jag gillar framför allt är att man inte straffar alla som åker på gatan utan bara den som är fartsyndare.
Enligt företaget som tillverkat fartgropen så kommer räddningspersonal som ska ut på akuta larm genom sitt så kallade Rakel-system att kunna koppla bort gropen så den inte stoppar deras arbete.