Studien, som letts av forskare från Karlstads universitet och Uppsala universitet, har identifierat tydliga samband mellan könsrollsrelaterad lek och utveckling av beteendemässiga utmaningar.
Resultaten visade att barn som lekte mer med leksaker som traditionellt anses vara för pojkar hade fler autistiska drag och beteendeproblem, något som syns särskilt tydligt hos flickor.
–Det är också intressant att se att flickor med ”pojkaktigt” lekbeteende oftare uppvisar autistiska drag, medan bilden för pojkar är mer komplex, säger Marlene Stratmann, doktorand inom folkhälsovetenskap.
718 värmländska barn deltog i studien
718 värmländska barn deltog i studien som ingår i den riksomfattande SELMA-studien.
– Det är viktigt att poängtera att bara för att ett barn leker på ett visst sätt, innebär det inte att de kommer att utveckla beteendeproblem eller autistiska drag. Men våra resultat understryker vikten av att följa barnens utveckling över tid. Vi har observerat ett samband, inte en orsak, säger Stratmann.
Ingen uppmaning att leka annorlunda
Resultaten kan uppfattas som kontroversiella, men Marlene Stratmann betonar att det inte syftar till att man ska låta sina barn leka mer eller mindre med traditionellt könsstereotypa leksaker.
– Det går inte att förebygga problematiken genom att påverka vad barnen leker med, säger hon.
Hör henne berätta mer i videon.