– Vi har haft en hård press på oss att leverera ett nytt upplägg. Det handlar om att hitta snösäkra sträckor för att vi ska kunna ha kvar rallyt, säger Glenn Olsson, vd för Svenska rallyt, till SVT Nyheter Värmland.
Det är tre specialsträckor som blir nya – SS Hof Finnskog i norska Åsnes, SS Knon norr om Hagfors och SS Likenäs som är en nygammal sträcka som återigen tas i bruk.
Också serviceplatsen i Torsby där den sista sträckan, Power Stage, avslutas, är ny.
Här kan du se alla våra rallyreportage från i vintras
Karlstad fortfarande viktigt
Specialsträckor som försvinner är Hagfors sprint, Fredriksberg, Lesjöfors och Rämmen.
Kvar blir bland annat Karlstad Superspecial på travbanan, Vargåsen och Hagfors.
– Karlstad är fortfarande viktigt för oss även om serviceplatsen är flyttad. Bland annat på grund av att det är där det finns volymer för boendet, säger Glenn Olsson.
Mer snösäkert och mer tillgängligt
– Vi har tagit bort de minst snösäkra sträckorna och ersatt med tre nya på högre höjder längre norrut. Hela det nya upplägget med serviceplats i Torsby som används alla dagar gör hela tävlingen betydligt mer tillgänglig för publiken, säger banchefen Johan Magnusson i ett pressmeddelande från Svenska Rallyt.
Nya serviceplatsen i Torsby innebär fördelar men också en hel del utmaningar.
– Vi fyller i stort sett hela flygfältet och bara WRC-teamen kommer in med över 50 stora trailers. Vi ligger också väldigt nära två europavägar med mycket trafik och då det är början på sportloven så vet vi att vi har utmaningar med trafiken. Att lösa logistiken för både tävlande och publik via bra flöden är helt avgörande och något vi jobbar med, säger serviceplatschefen Adam Magnusson.