2018 blev ett dystert år i trafiken med 40 dödsolyckor i polisregion Bergslagen, vilket kan jämföras med 29 året innan. Och trots att det är relativt vanligt att dödsolyckor är drog- eller alkoholrelaterade har polisens nykterhetskontroller minskat stort den senaste femårsperioden.
Färre trafikpoliser
En förklaring till minskningen är att det finns allt färre trafikpoliser. När anställda slutat har de inte ersatts av nya.
– Vi har ungefär 30 procent av det personalstyrka vi hade för fem år sedan i polisregion Bergslagen, säger Leif Svensson, chef för trafiksektionen.
I Värmland jobbar enbart fem trafikpoliser ute i fält. De senaste två åren har det slutat sju, alltså har mer än hälften försvunnit och det skulle behövas betydligt fler menar chefen för trafiksektionen i polisregion Bergslagen.
– Vi skulle behöva vara minst 20 i Värmland egentligen, säger Leif Svensson.
I Örebro län var det för fem år sedan 31 trafikpoliser och tre bilinspektörer, nu finns det tolv trafikpoliser och en bilinspektör.
– 34 i yttre tjänst har blivit 13 i Örebro, säger han.
”Bättre kontroll av yrkestrafiken”
Han är mest bekymrad över att polisen har svårt att kontrollera yrkestrafiken. Det finns en brist på bilinspektörer med den specifika kompetens som krävs för att kontrollera tunga fordon.
– Vi ser ofta att tunga fordon är inblandade i olyckor och många gånger är det med utländska chaufförer så en bättre kontroll av yrkestrafiken skulle få bort dem som bryter mot kör- och vilotider, som inte har rätt däcksutrustning eller som har felaktigt förankrad last, säger Leif Svensson.
Bilda trafikråd
Enligt honom tar det tre till fem år innan en trafikpolis med spetskompetens är självgående så för att redan nu försöka öka säkerheten på vägarna vill han bilda ett trafikråd där både trafikpoliser och chefer från olika lokalpolisområden finns med. Trafikråd har redan införts i andra polisregioner med gott resultat säger han.
– Det är för att få en bättre samverkan mellan trafiksektionen och lokalpolisområdena i hela regionen, säger Leif Svensson. Jag tror att vi tillsammans kan hjälpas åt att hitta de vägar som är särskilt olycksdrabbade och där medelhastigheten är alldeles för hög, så att vi jobbar på rätt ställen och blir mer synliga, fortsätter han.
För att planerna ska bli verklighet krävs ett beslut hos regionpolisledningen, därefter kan ett trafikråd komma att bildas under våren.
Antal dödsolyckor i trafiken i region Bergslagen 2018
Värmland: 14 plus en sjukdomsrelaterad
Örebro län: 15
Dalarnas län: 11
Totalt 2018: 40
Totalt 2017: 29
Källa: Polisen region Bergslagen