Bedrägericenter i polisregion Bergslagen har sett ett mönster där människor lockas in på oseriösa hemsidor för e-handel via sociala medier, inte sällan genom reklam som poppat upp när man besökt Instagram och Facebook. Köp av varor har skett genom att kunden uppgett sitt kortnummer men sen inte fått varor levererade efter betalning.
– Det är folk som normalt sett skulle varit ute och julhandlat vid den här tiden, folk som blir sugna att handla på nätet, säger Oskar Kilberger.
I vissa fall har det även hänt att ytterligare pengar dragits från kortet som man lämnat ut uppgifter om.
– Vi vet inte hur många anmälningar det handlar om än men det kommer in anmälningar hela tiden.
”Vill inte peka ut några företag”
Hans råd till konsumenter är att googla och söka information om företaget innan man handlar. Ofta erbjuder seriös sidor betalningslösningar som exempelvis Klarna, där man får fakturan och betalar efter att varan kommit.
– Vi vill inte peka ut några företag men vi vill uppmana folk att vara försiktiga, att inte använda sidor man inte är van att handla från utan att göra en bakgrundskoll.
Om man blir lurad eller misstänker att man blivit lurad ska man titta in på sitt bankkonto. Om det dras pengar som är oskäligt bör man kontakta banken och polis och spärra kortet.