Det har gått tre veckor sedan Mikaela Åhlin-Kottulinsky vann och förlorade på samma gång. Vann loppet på banan men förlorade det i juryrummet. Hon har haft tid att tänka och reflektera över hur härligt och hur grymt livet på racingbanan kan vara.
– Jag vet att jag vann, jag var först över mållinjen. Och jag är stolt över det som jag gjorde. Jag kommer att minnas den dagen som första gången jag vann ett STCC-lopp, säger hon.
Smolk i bägaren
Men i resultatlistan står Mattias Andersson som segrare.
– Klart att jag blev besviken när jag fick veta att protesten kom och att den gick igenom. Men jag har inte gått och blivit arg, sur eller irriterad. Det är mer tråkigt att det skulle bli ett sånt här trassel, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Hon tänker att det som får henne att hålla huvudet högt är att hon menar att teamet har gjort rätt och det som låg till grund för protesten, förändringar som gjorts på avgassystemet, inte handlar om någon prestandafråga.
– Som jag förstår det har vi agerat så som Cupra Racing föreslagit oss, så jag anser inte att vi har gjort fel, säger hon.
Utslaget överklagat
De som protesterat är av förklarliga skäl av en annan åsikt. Åhlin-Kottulinsky PWR-team har överklagat juryns utslag och nu får ärendet ha sin gång genom Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd som är nästa instans.
Sedan loppet i Karlskoga har Mikaela Åhlin-Kottulinsky inte suttit i en Cuprabil. När kvalet i dag startar i Rudskogen, nära Sarpsborg i Norge, är alla bilar som kommer till start förhandsgranskade så att avgassystemen ska vara godkända.
Det innebär att hennes bil med säkerhet kommer att ha ett justerat avgassystem. Men hon är inte orolig.
– Då är det här och nu. Min mekaniker sa till mig: Minns prestationen du gjort, men nu är det fokus framåt. Och så är det verkligen. jag går in för att försöka vinna varje race jag ställer upp i.
Och då är det fokus på att förbereda sig på bästa sätt, på alla sätt.
– Loppen körs på söndag så jag har varit och förtidsröstat, säger hon.