Digitala AI-tjänsten Affe som används i Karlskoga kommun, och kommunens  digitaliseringsstrateg Karlskoga kommun, Andreas Heideck,

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Digitala AI-tjänsten Affe som används i Karlskoga kommun, och kommunens digitaliseringsstrateg Karlskoga kommun, Andreas Heydeck, Foto: SVT

Så har boende i Karlskoga använt Affe – kommunens digitala AI-assistent

Uppdaterad
Publicerad

Han tar emot förslag och svarar på frågor från invånare i Karlskoga. Kommunens digitala tjänst Affe drivs av artificiell intelligens och har på några veckor haft över tusen konversationer.

– Det blir en värme i konversationerna ändå, säger digitaliseringsstrategen Andreas Heydeck.

Tjänsten lanserades i mitten av januari och redan har Affe haft över tusen konversationer om diverse saker med Karlskogaborna. Nästan hälften av allt som diskuterats med Affe har skickats vidare till kommunens förvaltningar.

Namnet på AI-verktyget kommer från en känd Karlskoga-profil.

– Det är efter Alfred Nobel. Allting heter nåt på Alfred Nobel i Karlskoga så det blev Affe, säger Andreas Heydeck.

I klippet kan du se och höra Affe och få veta mer om honom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.