– Det är det mest besvärliga och allvarliga trafikläget som jag har upplevt på de 33 år jag jobbat inom kollektivtrafiken, säger Mattias Bergh, trafikdirektör vid Värmlandstrafik.
Orsaken till inställda tåg är att de som rullar på Fryksdalsbanan går sönder.
Mattias Berg säger att en lösning på kort sikt är att dra ner på antalet tågresor på Fryksdalsbanan – och att minska ambitionen för att ge möjlighet att reparera trasiga tåg.
Vytåg och Transitio bär också ansvar
Enligt Mattias Bergh är det många som är ansvariga för situationen, utöver Värmlandstrafik.
Trafikverket som ansvarar för banan, Vytåg som kör tågen, Transitio som äger tågen och som ska ansvara för underhåll och att det finns reservdelar till tågen, verkstaden i Kristinehamn som gör reparationerna och de bussbolag som kör ersättningsbussarna.
– Det är många som är delaktiga i den här processen, säger Mattias Bergh.
Klarar inte uppgiften
Han håller med om att Värmlandstrafik inte klarar sin uppgift att ge resenärerna bra och exakt information om inställda tåg och ersättningstrafik.