Carl Unander-Scharin är kyrkomusiker, operatenor och kompositör. Han har dessutom ett stort teknikintresse ända sedan barndomen.
Nu tar han med sig de specialinstrument för operaröster, som han utvecklat tillsammans med programmeraren Ludvig Elblaus och koreografen Åsa Unander-Scharin, till Musikhögskolan Ingesund.
Sjunger med handen
– Man påverkar rösten med handen, förklarar den nyblivne gästprofessorn ”instrumentet” The Throat, när vi träffar honom på arbetsrummet på Ingesunds musikhögskola.
– Om jag har min hand här, säger han och visar, så finns det tre sensorer som sitter på handen.
The Throat 3 är ett av sammanlagt fem instrument, eller interaktiva elektroniska verktyg som han kallar dem, som Carl Unander-Scharin varit med och utvecklat.
Den specialutvecklade ”handsken” The Throat omvandlar omedelbart den ton sångaren tar till en kör av stämmor enligt en förprogrammerad ackordföljd. Byter ackord och förändrar ljudet gör sångaren med hjälp av ”handsken”.
– Låt oss säga att vi har en digital kör som sjunger precis som man själv, fast femstämmig förklarar Carl Unander-Scharin.
– Om jag då sjunger med ett ojämnt luftflöde gör den digitala kören det också. Då hör jag det och kan förstå precis när det händer hur jag låter och sjunger.
Operan i framkant
Carl Unander-Scharin tar nu med sig den nya tekniken i sitt arbete som gästprofessor på Ingesund.
Han har skrivit flera operor, och själv gjort en rad klassiska operaroller på bland annat Kungliga Operan, Folkoperan och Drottningholms slottsteater, men ser ingen motsättning mellan klassisk opera och modern teknik. Tvärtom.
– Jag tror att det är oerhört viktigt att operan inte slår sig till ro och säger att vi har våra 25 kända älskade operor av Mozart, Verdi och Wagner.
– Operan måste fortsätta att vara innovativ och kreativ. Annars förlorar den kontakten med det som den kommer från.