SOS larmcentral. Foto: Emil Hellerud

Skogsbränderna fick 112 att gå varmt

Uppdaterad
Publicerad

Timmen efter tolvslaget på nyårsafton det är då svenskarna ringer till SOS Alarm allra mest. Men inte i Värmland 2018. Där inföll den mest intensiva timmen för SOS Alarm en helt annan tid på året.

I Värmland var det istället 27 juli som hade den timme som det ringdes mest till SOS Alarm. På en timme ringdes det 119 larmsamtal.

Sarah Alverblad är teamledare på SOS Alarm i Värmland och hon jobbade den dagen:

Sarah Alverblad, SOS Alarm Värmland Foto: SOS Alarm

– Det var många bränder den dagen. Bränderna i Ljusdal hade kommit i gång och vi hade flera i Värmland. Det var många byten av vindriktningar och många kände röklukt, minns hon.

Som god tvåa kom 28 maj. Det som hände den dagen var också orsakat av brand. Minns ni tåget med de trasiga bromsarna som antände kilometervis av banvallarna i trakterna av Filipstad? Det var det som fick det att ringa närmare 100 gånger i timmen på SOS Alarm i Värmland

– Den 28 maj uppstarten för alla bränderna. Det var bland de första bränderna vi hade. 

Det blir en hög arbetsbelastning när telefonerna börja ringa på allvar men det är ändå hanterbart, och viktigt att folk ringer, menar Sarah:

– Det var många som var uppmärksamma och det gjorde att vi hann stoppa en hel del bränder, säger hon.

Som trea och fyra på listan över dagar med intensiva timmar med mest samtal kommer 13 och 20 juli, även här rör det sig om skogsbränder.

Snart är det nytt år och en ny nyårsnatt stundar för larmoperatörerna. En speciell kväll med sällsynt många felringningar till 112 och en kväll med extra av allt.

– Var tredje samtal är en felringning. Folk vill till exempel ha tag i Polisen på 11414 eller sjukvårdsupplysningen 1177. Det är mycket alkohol, mycket fest och många människor i rörelse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.