Bosse Nylén driver sedan 2013 Värmlands båtskrot i Karlstad och hos honom ligger vraken på rad.
– Det är bra att det skrotas båtar naturligtvis. Men som systemet är idag får inte vi små båtskrotar del av det, säger han
Beroende på storlek och vikt så kostar det mellan 5000 och 10000 kronor att lämna sin gamla fritidsbåt till en båtskrot som Bosses.
För att få fler att skrota sin gamla båt miljösäkert införde Havs- och vattenmyndigheten skrotningspremien förra året. Skrotningspremien är på 3000 kronor per ton vilket innebär mellan ungefär 4000-10000 kronor för en familjebåt. Nu utökas projektet med två nya miljoner kronor vilket man beräknar ska räck till att skrota drygt 200 båtar.
Miljöbrott att dumpa båten i havet
Enligt myndigheten finns det cirka 62000 sjöodugliga fritidsbåtar i Sverige idag, varav 2000 är rena vrak. Ansvaret för skrotningen av båten faller på den sista ägaren och det är ett miljöbrott att bara dumpa båten i naturen.
Det upphandlade systemet för skrotpremien består av en portal där man kan anmäla sin båt för skrotning och ett nätverk med inlämningsställen runt om i landet, varifrån båtarna sedan går vidare till destruktion och återvinning. Men det här innebär att de båtskrotar som av olika skäl står utanför nätverket inte kan ta emot de båtar som är berättigade till skrotningspremie.
”Systemet kan utvecklas”
– Det skulle vara väldigt bra om även jag som enskild firma kunde ta emot båtarna gratis från kunderna och att jag i min tur kunde ta in pengarna från berörd myndighet, säger Bosse Nylén.
Lisa Bredahl Nerdal är utreda på Havs- och vattenmyndigheten:
– Det är nånting som vi får se på längre fram. Nu har vi det här avtalet med Båtskroten AB. Nu har vi satt de ramarna där men det är inget som säger att själva systemet kan utvecklas fram i tiden. Bara man kan säkerställa att det blir en bra miljöhantering.