Med en månad kvar till rallyt är det rekordmycket snö på vissa av specialsträckor i norra Värmland. Foto: Rally Sweden

Snöglädje inför rallyt

Uppdaterad
Publicerad

Efter år av snöbrist är läget det omvända med en knapp månad kvar till årets Rally Sweden. På flera specialsträckor har det inte varit så mycket snö sedan mitten av 1980-talet.

– Vi hade ett stormöte med klubbarna om läget. På vissa ställen får man gå tillbaka till 1985 för att hitta ett liknande läge, säger rallyts VD Glenn Olsson.

Några exempel från den senaste mätningen på specialsträckorna:

SS Svulrya 70-100 centimeter

SS Röjden 70-140 centimeter

SS Likenäs  80 -100 centimeter

Mycket arbete

Snöandet är mycket välkommet men skapar också en hel del arbete för funktionärerna. Arbetet med att ploga sträckor, tillfartsvägar, publikplatser och parkeringar är i full gång.

90 centimeter snö på specialsträckan i Hagfors. Foto: Rally Sweden

Lär mer: Rekordstort startfält i rallyt

Lars Sätherberg är sträckchef i Torsby. SVT når honom i en paus i snöröjningsarbetet.

– Jag har varit igång från fem på morgonen till sju på kvällen hela veckan.

– Det är kallt och jättemycket snö. Det snöar hela tiden, så fort man har röjt en sträcka är det dags igen.

– Allt måste plogas, så att det kan sjunka och frysa på igen om det skulle töa. Vi har 20 000 kvadratmeter parkeringsyta bara här i Torsby, och man vill ju inte att nån ska köra fast.

Nöjd VD

– Det är extremt mycket snö, så det är ett stort jobb för klubbarna, säger Glenn Olsson.

– Snön ska plogas ihop, flyttas och packas så att publiken har nånstans att stå längs sträckorna.

Efter de senaste årens problem med regn och blöta vägar är det ändå en nöjd rally-VD som kommenterar väderleken.

– Visst, det blir merkostnader och merarbete, men det är kul!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.